‘Ik gun mijn kind meer plezier en zelfvertrouwen.’

Dit is een zin die ouders vaak uitspreken wanneer zij hun kind bij mij aanmelden voor kunstzinnige therapie. Deze kinderen hebben weinig zelfvertrouwen, zijn vaak onzeker en hebben last van faalangst. Zij hebben vaak moeite om aan iets te beginnen en vinden snel dat zij het ‘niet goed’ doen. De wil om iets zo goed mogelijk te doen kan je ergens brengen en ik zie dit dus ook als een kwaliteit van het kind. Maar wanneer de angst om te falen gaat overheersen, kan dit verstorend werken. Een kind trekt zich dan terug en het plezier verdwijnt steeds meer naar de achtergrond.

Van onzeker naar meer zelfvertouwen
Kunstzinnige therapie kan in zo’n situatie uitkomst bieden. Tijdens de begeleiding wordt een ingang gekozen die aansluit bij het kind. Als een kind bijvoorbeeld ontspant tijdens het schilderen, dan zal ik dat aanvankelijk als ingang kiezen. Tijdens het werken kan een kind ook zijn of haar onzekerheid tegenkomen. Het feit dat de onzekerheid van kinderen tijdens het kunstzinnig werken naar kan komen is eigenlijk een waardevol gegeven. Op het moment dat de onzekerheid naar voren komt, kun je ook kijken hoe hier mee om te gaan. Wanneer faalangst bij kinderen naar voren komt, kijk ik samen met het kind hoe het spelenderwijs verder kan komen. Als een kind gaat ervaren dat het voorbij de onzekerheid kan komen en gaat ontdekken wat het wel kan, dan verandert er iets; een kind krijgt dan meer zelfvertrouwen, bloeit op en beginnen te stralen.

Fouten mogen maken
Een van de belangrijkste aspecten van iets leren is dat het ook mis mag gaan. Voor kinderen met faalangst is dat niet vanzelfsprekend. Dat fouten maken erbij hoort, niet erg is en dat werk niet mooi hoeft te worden, breng ik bij deze kinderen onder de aandacht. Om hen dit ook te laten ervaren, geef ik vaak de opdracht om iets expres kapot te breken of om iets te maken dat heel lelijk mag worden. Dat werkt vaak heel bevrijdend. Wanneer een kind al doende losser gaat bewegen, komt het plezier meer voorop te staan. Plezier in dingen doen en het maken van iets van jezelf.

zelfvertrouwen kind tekenen

‘Als je nooit bang bent, kun je ook niet dapper zijn.’  Astrid Lindgren
Juist door weerstand tegen te komen, kun je ook doorzettingsvermogen en moed ontwikkelen. Moedig zijn wil niet zeggen dat je geen angst kent, maar dat je stappen durft te zetten, ook al vind je dit spannend. Juist voor kinderen met faalangst is het belangrijk om moed te ontwikkelen. Om het thema moed bij kinderen onder de aandacht te brengen lees ik soms ook verhalen voor waarin dit thema aan bod komt. Kinderen kunnen zich spiegelen aan personages uit een boek zoals bijvoorbeeld iemand die erg dapper is. Door mee te leven met een verhaal, worden zij zich bewust van een kwaliteit die ergens in henzelf ook aanwezig is. Mijn ervaring is dat kinderen die veel angst kennen, juist ook dapper zijn. Tegenover de angst, staat ook het vermogen om hier mee te kunnen omgaan. Dit te ontdekken geeft een kind stevigheid en zelfvertrouwen.

Eigenwaarde
De begeleiding is erop gericht dat een kind zelf gaat ervaren wat het in huis heeft en zich bewust wordt van zijn of haar eigenwaarde. Daarbij kijk ik met de ouder(s) en zo nodig de leerkracht wat zij kunnen doen om een kind te verder te ondersteunen bij het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen.

Ben je benieuwd wat kunstzinnige therapie voor jouw kind kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Nieuwsgierig naar de ervaring van andere ouders?
Lees de Referenties